Buitenzorg en Bandoeng

Na een hele dag in de trein (vanaf Bandung om 8 uur ’s ochtends tot Yogyakarta aankomst 16.00 uur) en een verfrissende douche in het hotel zit ik weer in een warnet.

Na mijn laatste mail volgenden Bogor (Buitenzorg) en Bandung. In Bogor ben ik naar de botanische tuin geweest. Dat is een enorm park, midden in de stad; de stad is er als het ware omheen gebouwd. Voor een groot deel is het een park, maar het heeft ook wel een wetenschappelijke collectie. Helaas waren alle bijzondere dingen niet in bloei: in de orchideeënkas bloeiden slechts twee soorten en ook de Amorphophallus en de Rafflesia waren slechts vegetatief aanwezig.

De dag daarna ben ik naar Bandung gegaan. Niet met de trein, zoals ik gepland had, want daarvoor moest ik eerst met de trein een uur terug naar Jakarta en dan een uur op de trein wachten, terwijl de bus er maar 2,5 uur over deed. (die bleek bij nader inzien ook drie kanten van een vierkant te hebben gereden: de snelweg terug naar Jakarta, de snelweg naar het oosten en naar het zuiden). Ik blijf het bijzondere constructies vinden.

Het avond eten was wel bijzonder. Ik ging het restaurant binnen en ik zat nog nauwelijks en ik kreeg al twee borden met een timbel rijst, een glas thee, een bordje komkommer en een kommetje water. Even daarna kwam een ober en die zette zo’n 15 schaaltjes met eten voor me neer: kip, ossenstaart, rund, vis, groentes. Noem maar op. Sprakeloos keek ik het aan. De hele tafel stond vol met meer dan 20 schaaltjes. Gelukkig legde een dame uit dat dit de normale gang van zaken was. Je koos er was van uit en dat betaalde je. Dus ik koos kokos-kip, rundvlees, een bladgroente en een bijzonder visgerecht Bilis een soort kleine spiering en ook zo klaargemaakt (in zijn geheel, dus).

De middag heb ik gebruikt om Bandung te verkennen. De Nederlanders hebben er in de jaren 30 van de vorige eeuw heel wat Art Deco-achtige gebouwen neergezet, dus heb ik een wandeling langs deze gebouwen gemaakt. De meest bizarre is die van de ITC (soort TU), waar hollandse art deco is vermengd met Javaanse bouwstijlen. Dat levert een heel apart, maar niet lelijk beeld op.

Gisteren ben ik naar de vulkaan ten noorden van Bandung (Tankuban Perahu) geweest, een actieve, maar rustige vulkaan. De laatste uitbarsting was in 1983. Langer gelden is de calderra ingestort en dus is er een grote krater, waar je omheen kunt lopen. Bij een van de vier zijkraters kun je komen, daar borrelt kokend water omhoog. Heel bijzonder. Het was wel een zware tocht, 3 km met een soort van oerwoud-trap omhoog. Dat levert met nog niet helemaal ingelopen schonen (jaja, ik weet het 100 km, maar het leek me overbodig 😉 ) dus blaren op.

Op de terugweg van de vulkaan is het gaan regenen. Het weer is hier best okee. Het is wel warm (25 tot 30 graden) maar het regent weinig. Ik heb nu drie keer regen gehad. Twee daarvan zat ik in een auto of trein, alleen de eerste in Jakarta hebben we moeten schuilen. ‘s Nachts heeft het ook een paar keer geregend, met veel water en onweer. Maar over het algemeen is het heel bewolkt (nauwelijks blauwe lucht), maar droog. Morgen eens kijken wat Yogya en de omgeving te bieden hebben (en dat moet wel een hoop zijn: Merapi, Borobudur enz). Ik ga nu eens kijken waar ik ga eten. Groeten uit een verfrist  Yogya (het regende terwijl ik hier zat te mailen),

Plaats een reactie